Yüksek Basınç Pompası Nedir? Dizel Yüksek Basınç Pompasının Görevi Yapısı Çalışması Çeşitleri

Bölüm 1 - 2
Common rail dizel yakıt sisteminde, besleme pompasından gelen (4-8 bar) yakıtın basıncını, 300-2400 bar'a yükselterek rail borusuna gönderen elemana yüksek basınç pompası denir. Rail borusuna bağlı enjektör borularından enjektörlere gönderilen yüksek basınçlı yakıt, enjektörler tarafından silindir içine püskürtülür. Eski nesil dizel yüksek basınç pompaları (örneğin sıralı tip veya distribütör (DPA) tip), yüksek basınçlı enjeksiyon basıncını oluşturmanın dışında; enjeksiyonun zamanlamasını ve enjeksiyonun miktarını da ayarlamak zorundaydı. Bu pompalar motora takılırken, sente zaman ayarı yapmak gerekirdi. Common rail yakıt pompası ise sadece yüksek basıncın oluşmasını sağlar; bu sebeple yapısı eski nesil pompalara göre daha basittir. Sente-zaman ayarı yapmak gerekmez. Enjeksiyon zamanlaması ve miktarı, elektronik olarak enjektörler tarafından ayarlanır.


Common rail yüksek basınç yakıt pompası, hareketini motorun zaman zincirinden (triger kayışından) veya eksantrik milinden (bir kaplin ile) alır. Hareketi triger kayışından alıyorsa, pompa milinin ucunda bir dişli kasnak; zaman zincirinden alıyorsa pompa milinin ucunda bir dişli bulunur. Direkt olarak egzoz eksantrik milinden alıyorsa, pompa mili bir kaplin-kamalı bağlantıyla silindir kapağındaki eksantrik miline bağlanır.
Common Rail Yakıt Sistemi Çeşitleri ve Genel Bilgiler
*Bosch 1. Nesil: 1350 bar'a kadar yakıt basıncı.
*Bosch 2. Nesil: 1600 bar'a kadar yakıt basıncı (EDC 16)
*Bosch 3. Nesil: 2000 bar ve üzeri yakıt basıncı
*Bosch 4. Nesil : 1800 - 2700 bar yakıt basıncı.
*Denso 1. Nesil: 1450 bar'a kadar yakıt basıncı (ECD – U2P)
*Denso 2. Nesil: 1800 var ve üzeri yakıt basıncı (HP3 / HP4)
*Delphi Multec: 2000 bar'a kadar yakıt basıncı



Yüksek basınç pompasının temel parçaları-kısımları:
Hidrolik başlık.
Gövde.
Yüksek basınç pompası.
Yakıt giriş ve çıkış rekor bağlantıları.
Pompa tiplerine göre değişiklikler olmakla beraber;
*Yakıt sıcaklık sensörü,
gibi parçalar da bulunur.

Pompa Giriş Rekoru: Yakıt deposundan gelen yakıt hortumu, bu uçtan pompaya giriş yapar.
Pompa Çıkış Rekoru: Hidrolik başlık üzerinde bir tane çıkış rekoru bulunur, yüksek basınçlı yakıt buradaki rekor bağlantıyla yüksek basınç borusuna bağlıdır, bu da rail borusuna bağlanmıştır.
Yakıt Geri Dönüş Ucu: Pompadan yakıt deposuna yakıtın geri gönderildiği uçtur. Bazı pompalarda enjektörlerden geri dönen yakıt ucu da bu rekorla birleşmiştir.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Rail Borusu Nedir? (Yakıt Galerisi - Yakıt Kütüğü - Yakıt Rampası)

P0299 Arıza Kodu Açıklaması Arıza Belirtileri Sebepleri Çözümü

Dizel Motor Yönetimi (Common Rail Çalışma Prensibi)