P0299 Arıza Kodu Açıklaması Arıza Belirtileri Sebepleri Çözümü
P0299 Turbo Şarj (Süperşarj) A Yetersiz Hava Basıncı Durumunda (P0299 Turbocharger/Supercharger A Underboost Condition)
Turbo şarjlı motorlarda, turbo şarj ünitesi motora emilen temiz havayı basınçlandırarak emme manifolduna gönderir, bu sayede motor gücü artar. Turbo şarjın gönderdiği basınçlı hava, turbo basınç sensörüyle kontrol edilir. Eğer turbo şarj ünitesinin gönderdiği basınçlı temiz hava, hedeflenen (olması gereken) basınçta değilse, ECU bunu bir arıza olarak yorumlar ve P0299 arıza kodunu kaydeder. P0299 arızasındaki "A" ifadesi, birinci motor bloğundaki turbo şarjı belirtir (zaten düz sıralı motorlar tek blokludur), eğer V motor ise "B" ile de ifade edilebilir ve ikinci motor bloğundaki turbo basıncı yetersizliği anlamına gelir. Turbo basıncının düşmesinin ve motora yeterince basınçlı havanın gönderilememesinin bir çok sebebi vardır, bunlar aşağıda sıralanmıştır.
P0299 Arızasının Belirtileri
*Motor arıza lambası yanar.
*Motor gücü azalır, çekiş düşer.
*Yakıt tüketimi artar.
*Motordan (turbodan) çeşitli sesler gelebilir.
P0299 Arızasının Sebepleri
1) Turbo hava çıkış hortumunun delinmesi-yırtılması-çıkması. Turbo şarj basınçlı hava üretse bile, bu hava motora iletilemiyordur.
2) Turbo şarjda eğer wastegate varsa,
a) Bu mekanizmanın basınç tüpündeki diyafram yırtılmış olabilir.
b)İtme kolu eğilmiş, tutukluk yapıyor olabilir.
c) Bypass klapesi sıkışıp kalmış olabilir, aşırı kurumdan kapanmıyor olabilir, ayarı bozuk olabilir.
d) Wastegate mekanizmasını kumanda eden "turbo basınç kontrol valfi" bozuk olabilir. (Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi Arızası)
e)Wastegate mekanizmasını çalıştıran ince kauçuk hortumlar, delik, çatlak, yırtık olabilir veya yerinden çıkmış olabilir.
3) Turbo şarj eğer değişken kanatçıklı (VGT turbo) ise;
a) Değişken kanatçık mekanizmasını çalıştıran sistem elektrikli motorsa, bu arızalı olabilir, bu durumda büyük ihtimalle başka arıza kodları da okunacaktır.
b)Değişken kanatçık mekanizmasını hareket ettiren bir diyaframlı basınç/vakum tüpü varsa, bu arızalı olabilir.
c)Değişken kanatçık mekanizmasını hareket ettiren bir diyaframlı basınç/vakum tüpüne bağlı olan ince kauçuk hava hortumlarınde delik-çatlak veya yerinden çıkma olabilir.
d) Değişken kanatçık mekanizmasını hareket ettiren bir diyaframlı basınç/vakum tüpünü kumanda eden "turbo basınç kontrol valfi" arızalı olabilir (başka arıza kodları da olabilir) (Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi Arızası)
e) Değişken kanatçık mekanizmasının (kanatçıkların) aşırı kurum bağlamış olması veya mekanik bir arızası olması
4) Emme manifoldunda veya hava giriş hattında kaçak-sızıntı vardır.
5) Turbo şarjın mekanik olarak arıza yapması. Turbonun kompresör veya türbin kanatçıklarının eğilmesi, kırılması. Turbo mil yataklarının boşluk yapması.
6) Turbo şarj ünitesinin aşırı kirlenmiş-kurum bağlamış olması.
7) Düşük yakıt basıncı, dizel yakıt pompasının yetersiz yakıt basması.
8) Düşük motor yağı basıncı.
9) EGR sistemi arızası.
10) Turbo basınç sensörü arızası (buna dair arıza kodu var mı bakılmalıdır)
11)Intercooler sisteminde tıkanıklık veya kaçak.
12) Tıkanmış-aşırı kirli hava filtresi.
12) Tıkanmış-aşırı kirli hava filtresi.
P0299 Arızasının Çözümü
Yukarıda sayılan arıza sebepleri önce gözle kontrolden başlanarak basitten zora doğru değerlendirmeye alınmalı ve gerekli kontroller yapılmalıdır.
En başta diyagnostik tekniği adımları uygulanmalı ve arıza kodlarının okunması doğru olarak yapılmalıdır. Diyagnostik adımlarından biri olan parametre okuma (aktüel değerlerin okunması) işlemi yapılarak, bilgisayar ekranından turbo şarj basıncının okunması ve eğer varsa turbo değişken kanatçık mekanizmasının çalışması aktif olarak gözlemlenir ve daha doğru teşhis işlemi yapılabilir. Değişken kanatçık mekanizmasının çalışması, turbonun gözlemlenmesiyle de görülebilir, gaz verildikçe kanatçıkları hareket ettiren itme çubuğu hareket edecektir. Yine aynı şekilde wastegate mekanizmasının çalışması da gözle kontrol edilebilir.
Turbo basınç kontrol valfinin sağlam olup olmadığı kontrol edilir. (Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi Arızası)
Turbo basınç kontrol valfinin sağlam olup olmadığı kontrol edilir. (Bkz: Turbo Basınç Kontrol Valfi Arızası)
Turbodan gelen sesler, yağ kaçakları, hortumlarda hava kaçakları dikkatle gözlenmelidir.
(Bkz: Turbo Çalışması ve Parçaları) (Bkz: Turbo Arızaları) (Bkz: Turbo Wastegate) (Bkz: Değişken Kanatçıklı Turbo)
Yorumlar
Yorum Gönder